Europejski system opisu kształcenia językowego (znany szerzej jako akronim CEFR – Common European Frame of Reference) powstał w wyniku ponad dwóch dekad badań nad uczeniem się i nauczaniem języków obcych. Jego celem jest zapewnienie powszechnej, przejrzystej i spójnej metody oszacowania tego, jak biegle osoba badana posługuje się językiem.
Wyróżniamy tu trzy poziomy główne: poziom A (podstawowy), B (samodzielności) i C (biegłości); każdy z nich dodatkowo podzielony jest na dwa podpoziomy, oznaczone cyframi 1 i 2 (a tam, gdzie potrzeba jeszcze większej precyzji, mamy do dyspozycji jeszcze trzy “międzypoziomy”, A2+, B1+ i B2+).
Konkretne umiejętności pozwalające określić, na jakim poziomie znajduje się konkretna osoba znaleźć można w dokumencie opisującym skalę CEFR oraz w poniższej, bardziej szczegółowej tabeli (opracowanej na użytek własny SJO).
Uwaga: poziomy są oczywiście kumulatywne, zatem osoba opisująca swój poziom danej umiejętności jako, powiedzmy, B1, potrafi wszystko to, co opisują dla danej umiejętności poziomy A1, A2 i B1.
Rozumienie tekstu mówionego:
Gdy nagranie odtwarzane jest powoli i wyraźnie albo chętny do współpracy rozmówca mówi w taki sposób, potrafię:
– zrozumieć proste, powszechnie używane zwroty i wyrażenia (np. “tak”, “nie”; powitania i pożegnania; podstawowe polecenia i instrukcje używane w życiu codziennym, typu “Podejdź tutaj”, “Usiądź” itp., zwłaszcza jeśli towarzyszą im gesty)
– w znanych mi sytuacjach wyodrębnić z wypowiedzi i zrozumieć podstawowe informacje o opisywanym przedmiocie (rozmiar, kolor, cena…) lub o osobie, która się przedstawia (nazwisko, zawód, miejsce zamieszkania…)
– wyodrębnić z wypowiedzi i zrozumieć pytania o podstawowe informacje dotyczące mojej osoby, rodziny, szkoły/pracy
– zrozumieć krótkie wymiany zdań na tematy dobrze mi znane
Rozumienie tekstu czytanego:
– potrafię zrozumieć niektóre krótkie polecenia (np. w podręczniku), zwłaszcza jeśli już je spotkałem wyrażone w ten sam lub podobny sposób
– potrafię wyszukać i zrozumieć główne informacje (np. cena, miejsce, czas…) i powszechnie stosowane słowa i zwroty (np. “parking”, “stacja kolejowa”, “zakaz palenia”…) na plakatach, obwieszczeniach, w zaproszeniach czy broszurach
– potrafię odnaleźć w formularzu miejsca, w których należy podać podstawowe informacje dotyczące mojej osoby (nazwisko, datę urodzenia, adres…)
– potrafię przeczytać krótki tekst, zdanie po zdaniu, i zrozumieć go – zwłaszcza, jeśli mogę używać słownika
– potrafię “z grubsza” określić sens krótkiego tekstu/wydarzenia opowiadania, zwłaszcza jeśli mam do pomocy ilustracje
– w wielu słowach złożonych potrafię rozpoznać części, które znam, np. przedrostki czy przyrostki/końcówki
Mówienie:
– potrafię wskazać coś i zapytać o nazwę i niektóre cechy tego przedmiotu (funkcję, cenę, kolor…) oraz udzielić takich informacji, jeśli ktoś zapyta o znany mi przedmiot/cechę
– potrafię zapytać o podstawowe informacje na temat rozmówcy (nazwisko, wiek, zawód, niektóre upodobania) oraz udzielić takich informacji o sobie
– potrafię zapytać, gdzie znajdują się znane mi przedmioty, poprosić o ich podanie/pożyczenie oraz udzielić takich informacji, gdy rozmówca zapyta
– potrafię brać udział w prostych codziennych interakcjach z gotowym do współpracy rozmówcą
– potrafię liczyć co najmniej do 100, zapytać o datę i godzinę oraz podać te informacje
Pisanie:
– potrafię napisać proste słowa, zwroty, a nawet zdania, o ile mam do pomocy źródło pisane (np. podręcznik, słownik…)
– potrafię zapisać nazwy powszechnie spotykanych przedmiotów, ludzi, zwierząt
– przy użyciu prostych słów i zwrotów potrafię pisać o sobie, moim miejscu zamieszkania, najbliższych mi ludziach i zainteresowaniach
– potrafię dokonać prostego opisu znanych mi osób, zwierząt i przedmiotów (m.in. pochodzenie, rozmiary, kształty, kolory…)
– potrafię napisać prostą, komunikatywną wiadomość (np. SMS) z informacją lub pytaniem
Rozumienie tekstu mówionego:
Gdy słucham nagrania lub rozmówcy mówiącego wyraźnie i niezbyt szybko, potrafię:
– zrozumieć główne informacje zawarte w krótkich wiadomościach i ogłoszeniach, w tym prognozach pogody czy wiadomościach sportowych
– zrozumieć podstawowe informacje o przedmiotach/ludziach, o ile już wiem coś na ich temat
– zrozumieć krótkie objaśnienia, instrukcje czy polecenia (w tym dotyczące obsługi urządzeń) związane z sytuacjami bądź przedmiotami, które znam
– zrozumieć główną myśl/temat podsłuchanej rozmowy
– odtworzyć główne wydarzenia krótkiego opowiadania jeśli dotyczy sytuacji codziennych lub znanych mi
– zrozumieć fragmenty dialogów w filmach, jeśli dotyczą widocznej sceny i znanych mi sytuacji/przedmiotów
– nawet w długich nagraniach czy rozmowach zrozumieć ich główne przesłanie czy najważniejsze informacje, o ile przekazane są wprost, powoli i w standardowej odmianie języka
Rozumienie tekstu czytanego:
– potrafię zrozumieć usystematyzowane instrukcje czy polecenia (np. przepis na potrawę), szczególnie jeśli towarzyszą mu ilustracje
– potrafię zrozumieć większość krótkich, prostych tekstów na popularne lub znane mi tematy
– potrafię odnaleźć i zrozumieć główną myśl krótkich wiadomości na tematy powiązane z tymi, które mnie interesują
– potrafię z grubsza zrozumieć treść opowiadania, napisanego prostym językiem i posiadającego czytelną strukturę, oraz określić główne postaci i wydarzenia
– w prostych, średniej długości tekstach codziennego użytku (np. prognozie pogody czy reklamie) potrafię zidentyfikować i zrozumieć poszukiwane informacje
Mówienie:
– potrafię wyrazić proste uczucia i stany emocjonalne i zapytać o nie rozmówcę
– potrafię objaśnić, że czegoś nie rozumiem, poprosić o powtórzenie czy przetłumaczenie
– potrafię zadawać bezpośrednie pytania o ludzi, przedmioty i ich cechy oraz udzielać informacji na ich temat
– potrafię inicjować, podtrzymywać i kończyć proste rozmowy na codzienne tematy, używając prostego słownictwa, ale i stosownych form grzecznościowych
– potrafię wyrazić, iż zgadzam się bądź nie z przedstawionym poglądem oraz wypowiedzieć własne preferencje
– potrafię zapytać o drogę/środek transportu i udzielić stosownych informacji, także bez użycia mapy
– potrafię krótko opisać miejsce, osobę lub przedmiot, a także wydarzenia i przeżycia
– potrafię prostymi słowami opowiedzieć, co mi się podoba lub nie w miejscu, osobie, rzeczy czy koncepcie
– potrafię opowiedzieć o znanych mi zwyczajach i tradycjach
– potrafię bez dłuższego wahania posługiwać się liczbami, datami i jednostkami miar
Pisanie:
– potrafię napisać krótkie, proste teksty użytkowe, np. przedstawić się, podziękować za zaproszenie czy prezent, złożyć komuś życzenia…
– potrafię prostym językiem opisać swój plan zajęć, znaną osobę czy przedmiot i ich cechy
– potrafię napisać krótkie opowiadanie/anegdotę, opisać wydarzenie
– potrafię używać w pisanych przeze mnie tekstach niektórych typów zdań złożonych
Rozumienie tekstu mówionego:
O ile komunikat nie jest zakłócany, a rozmówca mówi wyraźnie i w normalnym tempie, potrafię:
– zrozumieć krótkie ogłoszenia, reklamy, prognozy pogody czy informacje sportowe bądź kulturalne
– z pomocą ilustracji czy obrazu wideo zrozumieć główną myśl wiadomości telewizyjnych
– zrozumieć rozmowę czy wywiad na tematy, które znam, choć czasem będę potrzebował wysłuchać ich więcej niż jeden raz
– zrozumieć główne wydarzenia i najważniejsze szczegóły średnio długich opowiadań, zwłaszcza na znane mi lub pokrewne im tematy
– zrozumieć o czym mówią ludzie lub na jaki temat są interesujące mnie nagrania, pod warunkiem, że są prezentowane w standardowej odmianie języka i w normalnym tempie
– określić główną myśl nawet dłuższych nagrać czy rozmów prowadzonych w standardowej odmianie języka i w normalnym tempie
– w pełni zrozumieć nawet szczegółowe instrukcje i informacje dotyczące sytuacji życia codziennego (w tym szkoła lub praca)
Rozumienie tekstu czytanego:
– potrafię znaleźć i zrozumieć najważniejsze informacje w różnego rodzaju tekstach, w tym na etykietach produktów, w reklamach i ogłoszeniach
– potrafię zrozumieć większość prostych instrukcji i poleceń wydanych przy użyciu codziennego języka
– potrafię zrozumieć większość tekstów o różnej długości na wiele codziennych i interesujących mnie tematów
– potrafię ze zrozumieniem czytać artykuły, raporty i inne teksty faktograficzne na tematy związane z moimi zainteresowaniami lub życiem codziennym i szkolnym/zawodowym
Mówienie:
– potrafię udzielić rad na znane mi tematy
– potrafię wyrazić i krótko uargumentować opinie na znane mi tematy i poprosić rozmówcę o jego opinie/argumenty
– potrafię porównywać cechy znanych mi osób i rzeczy
– potrafię “dogadać się” w większości sytuacji życia codziennego, np. w podróży
– potrafię prowadzić nawet dłuższe konwersacje na bliskie mi tematy, wyrażać opinie i bronić ich
– potrafię skrytykować osobę lub przedmiot, podając argumenty
– potrafię wyjaśnić zasady i reguły obowiązujące w danym miejscu, np. szkole czy zakładzie pracy
– potrafię wypowiedzieć i w prostych słowach uzasadnić opinie na temat bliskich mi kwestii czy osób, a także wyjaśnić czynione założenia i opowiedzieć o planach i zamiarach
– potrafię opowiedzieć treść książki czy filmu i wyrazić oraz uzasadnić swoje zdanie na ich temat
– potrafię budować dłuższe, dość płynne wypowiedzi, czasem pauzując w celu znalezienia odpowiedniego zwrotu i niezbyt często poprawiając się
– znam dość dużo różnych słów, w tym wyrazów bliskoznacznych, choć wciąż jeszcze czasem szukam odpowiedniego słowa
– potrafię jasno udzielić nawet szczegółowych instrukcji, jak zrobić coś, co sam dobrze umiem (np. ugotować coś czy posługiwać się jakimś sprzętem)
Pisanie:
– potrafię napisać prosty tekst o przejrzystej strukturze, łącząc zdania w akapity, np. opis przedmiotu codziennego użytku czy znanej mi osoby lub wydarzenia
– potrafię tworzyć proste i zrozumiale teksty na znane mi tematy bez pomocy z zewnątrz (słownik, internet, osoby trzecie)
– potrafię streścić krótkie teksty na znane mi tematy
– potrafię w krótkim tekście podać i zwięźle uzasadnić własną opinię na kontrowersyjny temat, o ile znam stosowne słownictwo
– potrafię zrozumiale i przejrzyście opisywać interesujące mnie przedmioty i zjawiska (np. modę, grę komputerową czy sport) i jasno podawać ich zalety i wady
Rozumienie tekstu mówionego:
Jeśli nagranie/rozmówca używa standardowej odmiany języka, potrafię:
– zrozumieć większość typów programów TV czy radiowych oraz filmów, zwłaszcza na popularne lub interesujące mnie tematy, nawet jeśli występują w nich kolokwializmy czy wyrażenia idiomatyczne
– rozpoznać nastrój osoby mówiącej i jej stosunek do tematu rozmowy lub treści komunikatu (mówi serio czy żartuje albo używa ironii…)
– zrozumieć nawet długie opowiadanie lub skomplikowane wyjaśnienie/instrukcje, o ile ma składną strukturę a ja orientuję się w temacie rozmowy
– zidentyfikować i zrozumieć najważniejsze informacje na wykładzie czy zajęciach szkoleniowych, nawet gdy podane są przy pomocy złożonego języka
– zrozumieć komunikat czy brać udział w rozmowie nawet zakłócanej/w hałaśliwym otoczeniu, o ile używana jest standardowa odmiana języka
Rozumienie tekstu czytanego:
– potrafię odróżnić w tekście fakty od opinii, tekst naukowy od reklamowego itp.
– w tekście na temat kontrowersyjny potrafię odnaleźć i zrozumieć różne punkty widzenia i argumenty za i przeciw
– potrafię szybko przejrzeć długi, złożony tekst i odnaleźć w nim szukane informacje
– przy użyciu słownika lub innych pomocy potrafię ze zrozumieniem przeczytać teksty faktograficzne na tematy zupełnie mi obce
– potrafię zrozumieć niektóre teksty literackie
Mówienie:
– potrafię zrozumiale mówić długo i szczegółowo na znane mi tematy i opisywać znane sobie przedmioty/osoby
– potrafię ustnie streścić krótkie fragmenty wysłuchanego lub przeczytanego tekstu
– potrafię ciekawie i ze szczegółami opowiadać o wydarzeniach i opisywać emocje ich uczestników
– potrafię krytycznie przedstawić zagadnienie, podając i oceniając jego wady i zalety lub różne podejścia do przedstawianej kwestii
– potrafię aktywnie uczestniczyć w rozmowach na większość tematów ogólnych
– potrafię wysłowić się płynnie i naturalnie, bez zbędnych pauz i powtórzeń
Pisanie:
– potrafię napisać wypracowanie, esej, rozprawkę na znany mi temat, w którym w sposób usystematyzowany i przejrzysty postawię tezę i przedstawię argumenty lub nakreślę problematykę zjawiska
– potrafię napisać skargę/zażalenie, zapytać o informację czy wyjaśnienie
– potrafię na piśmie streścić usłyszane lub przeczytane informacje
Rozumienie tekstu mówionego:
– potrafię zrozumieć długie wypowiedzi, nawet nieposiadające wyraźnej struktury
– potrafię odczytać stosunek osoby mówiącej do treści komunikatu (np. sarkazm) oraz związki między rozmówcami wyłącznie na podstawie wykorzystanego języka (tonu głosu, rejestru słownictwa, stopnia formalności itp.)
– bez większego wysiłku rozumiem praktycznie wszystkie programy TV i radiowe oraz filmy
Rozumienie tekstu czytanego:
– potrafię zrozumieć długie i złożone teksty faktograficzne i literackie
– potrafię rozpoznać różne style pisania i rozumiem ich wykorzystanie
– potrafię zrozumieć artykuły specjalistyczne i skomplikowane instrukcje techniczne nawet jeśli dotyczą tematyki mi nieznanej
Mówienie:
– potrafię wypowiedzieć się spontanicznie, płynnie i ciekawie na większość tematów
– potrafię używać języka (słownictwa, stylu, tonu głosu) elastycznie i skutecznie, w zależności od sytuacji i rozmówcy
– potrafię precyzyjnie formułować nawet złożone kwestie i umiejętnie odnosić się do wypowiedzi rozmówców
– potrafię jasno opisywać nawet skomplikowane zagadnienia i zależności między nimi
– potrafię konstruować wypowiedzi o jasnej, efektywnej strukturze, prowadzące do wyraźniej konkluzji
Pisanie:
– potrafię napisać jasny i przekonywujący tekst o czytelnej i skutecznej strukturze
– potrafię wyrażać złożone punkty widzenia i pisać na skomplikowane i techniczne tematy, także przy użyciu stosownego żargonu (np. technicznego)
– potrafię wybrać i konsekwentnie stosować styl odpowiedni dla odbiorcy
Rozumienie tekstu mówionego:
– bez trudności rozumiem wszelki język mówiony, nawet wypowiadany szybko czy zakłócany
– potrafię zrozumieć niestandardowe/dialektalne odmiany języka, o ile mam trochę czasu, by oswoić się z danym akcentem
Rozumienie tekstu czytanego:
– z łatwością czytam ze zrozumieniem praktycznie wszystkie rodzaje tekstów, w tym literaturę piękną i teksty specjalistyczne
Mówienie:
– potrafię bez wysiłku brać czynny udział w niemal każdej rozmowie czy dyskusji, niezależnie od tematyki
– z łatwością identyfikuję i rozumiem kolokwializmy i idiomy oraz sam skutecznie posługuję się nimi
– potrafię wyrażać się płynnie i bez wysiłku precyzyjnie przekazuję różne niuanse znaczeń
– jeśli napotkam problem komunikacyjny, potrafię obejść go na tyle gładko i sprawnie, że większość rozmówców nie będzie świadoma, iż w ogóle zaistniał
– potrafię sformułować jasną, dobrze ustrukturyzowaną argumentację czy opis, przy użyciu stylu stosownego do kontekstu, oraz w taki sposób, aby odbiorca bez wysiłku zidentyfikował i zapamiętał najważniejsze kwestie
Pisanie:
– potrafię pisać złożone teksty o efektywnej i logicznej, nawet jeśli skomplikowanej strukturze, używając stylu i słownictwa odpowiedniego dla odbiorcy
– potrafię elastycznie dobierać język i strukturę tekstu tak, aby utrzymać uwagę czytelnika i pomóc mu rozpoznać i zapamiętać kluczowe informacje
– potrafię tworzyć streszczenia i recenzje dzieł literackich i tekstów specjalistycznych
Chiałbyś poznać szczegóły naszej oferty kursów i egzaminów? Zapraszamy do kontaktu z nami!