Szkoła Przyjazna Mózgowi

„Szkoła Przyjazna Mózgowi”

               15 marca 2023 Studium Języków Obcych przystąpiło do udziału w projekcie „Szkoła Przyjazna Mózgowi”. Już od pierwszych chwil rozpoczęcia wyzwania nasi lektorzy w kreatywny sposób wprowadzali do swoich zajęć elementy dydaktyczne mające na celu stworzenie słuchaczom przyjaznej atmosfery do zdobywania wiedzy. Zdając sobie sprawę z tego, jak ważnym jest zapewnienie mózgowi odpowiednich warunków do nauki, lektorzy pracowali nad przygotowaniem zadań, interaktywnych aktywności i elementów wystroju klas, które w pozytywny sposób wpływałyby na możliwości poznawcze swoich uczniów oraz ich dobre samopoczucie. Podczas trwania zajęć, lektorzy dbali o zachowanie dogodnej atmosfery, która nie tylko motywowała uczniów do pracy, ale także pokazywała im, że nauka może być przyjemna i ekscytująca. Całość projektu lektorzy udokumentowali w postaci krótkich sprawozdań oraz fotografii z przeprowadzonych zajęć.

Grupa Sylwii Brannan

                Na zajęciach w grupie OZDL5a, uczniowie utrwalali znajomość czasu Present Simple. Aby urozmaicić pracę z podręcznikiem oraz wprowadzić do lekcji elementy, które w pozytywny sposób stymulowałyby pracę mózgu naszych podopiecznych, Sylwia Brannan, lektorka grupy, przygotowała szereg angażujących aktywności. Słuchacze rozpoczęli poszerzanie swoich kompetencji językowych od wspólnego zagrania w grę karcianą „Fun Card English. Present Simple” wydanej przez firmę Creativo. Następnie, uczniowie odsłuchali piosenkę „Just the way you are” Bruna Marsa oraz wykonywali związane z nią zadania na stronach internetowych lingoclip.com oraz eslsongs.com. Nowe zagadnienia związane z tematem lekcji zostały również wprowadzone poprzez grę interaktywną na stronie bamboozle.com. Wraz z postępem w grze, uczniowie stopniowo poznawali kolejne elementy związane z czasem Present Simple. Podczas wykonywania aktywności słuchacze wspierali się wzajemnie, pomagali w odpowiadaniu na pytania oraz byli w stosunku do siebie bardzo serdeczni. Te czynniki, w połączeniu z interesującymi zadaniami, sprawiły, że uczniowie przez cały czas trwania zajęć mieli zapewniony duży komfort psychiczny, który bezpośrednio przełożył się na ich motywację oraz możliwości nauki.


Wszystkie


SPM_S.B








Grupa Marty Gąssowskiej-Malesy

                Podczas zajęć z języka angielskiego w jednym z oddziałów Studium, nasza lektorka, Marta Gąssowska-Malesa, przygotowała i przeprowadziła lekcję z wykorzystaniem różnorodnych zabaw interaktywnych. Na początku zajęć uczniowie poznawali nowe słownictwo za pomocą specjalnych karteczek z rysunkami, które po podświetleniu ukazywały słowa związane z tematem lekcji. To ćwiczenie bardzo pobudzało wyobraźnię oraz pamięć naszych podopiecznych, zachęcając ich przy tym do wspólnej wymiany przeżyć oraz spostrzeżeń. Następna aktywność dotyczyła nauki dni tygodnia z wykorzystaniem elementów koła fortuny. Słuchacze otrzymali własne papierowe koła fortuny, na których zaznaczali wybrany przez nich dzień tygodnia. Następnie, losowano dzień tygodnia na wirtualnym kole fortuny, które wyświetlane było na projektorze w sali lekcyjnej. To ćwiczenie w znaczący sposób angażowało zmysły wzorku, słuchu oraz dotyku, przyczyniając się w ten sposób do lepszego zapamiętania zaprezentowanych wyrazów. Kolejna interaktywna zabawa skupiała się na poszerzeniu wiedzy słuchaczy z zakresu słownictwa związanego ze szkołą. Uczniowie dostali karteczki ze słownictwem, z którego układali wieżę. W przypadku, gdy wieża się przewróciła, uczniowie zmuszeni byli zaczynać od nowa. Wykonywanie tego zadania przyniosło uczniom dużo pozytywnych emocji. Zaangażowanie kilku zmysłów w połączeniu z dużą ilością śmiechu i przyjemnej atmosfery w widoczny sposób przekładało się na pozytywne efekty w nauce słuchaczy. Do innych pozytywnie stymulujących zadań można zaliczyć również rozgrzewkę językową, podczas której uczniowie odpowiadali na nietypowe pytania. Ich intrygująca tematyka skłaniała do nieszablonowego myślenia, użycia wyobraźni oraz prowadzenia żywej dyskusji. Słuchacze mieli także możliwość poszerzyć swoją wiedzę językową poprzez opowiadanie historii z wykorzystaniem czasu Present Continuous oraz opowiadając o swojej rodzinie używając wcześniej przyswojonego słownictwa z tego tematu. Wszystkie te ćwiczenia pozwalały naszym słuchaczom na naukę w przyjaznej, pełnej serdeczności atmosferze, która w połączeniu z interesującymi ćwiczeniami w pozytywny sposób wpływała na stymulację mózgu i jakość przyswajania wiedzy.


Wszystkie


SPM_M.G.








Grupa Mileny Jackowicz 

                Podczas zajęć prowadzonych w grupie DL7c, Milena Jackowicz, nasza lektorka, przygotowała szereg angażujących i pobudzających wyobraźnię zadań. Uczniowie mieli okazję poznać nowe słownictwo podczas gier interaktywnych nastawionych na współpracę i kreatywne myślenie. Oprócz tego, słuchacze mieli także możliwość wziąć udział w zabawie językowej na świeżym powietrzu,a która nie tylko pozytywnie wpłynęła na utrwalanie wiedzy i zacieśnienie więzów koleżeńskich, ale także pozwoliła zrelaksować się umysłowi poprzez kontakt z naturą.


Wszystkie


SPM_M.J.







Grupa Eryki Wójciuk

                Na zajęciach w grupie O3L5b prowadzonych przez lektorkę Erykę Wójciuk, słuchacze mieli okazję wziąć udział w wielu angażujących zabawach oraz aktywnościach związanych ze słownictwem dotyczącym zwierząt. Na początku zajęć uczniowie wspólnie wysłuchali piosenki wprowadzającej w tematykę zajęć: „Old MacDonald Had A Farm”. Następnie, grupa wykonywała prace plastyczne z materiałów przyniesionych na zajęcia. Podczas tej aktywności, nasi podopieczni mieli okazję nauki słownictwa przy pomocy zmysłów dotyku i wzroku. Co więcej, wykonane prace okazały się doskonałym źródłem pozytywnych emocji i wspólnych zabaw uczniów. Zajęcia zakończyły się wykonywaniem interaktywnego ćwiczenia na stronie internetowej bamboozle.com. Zadania skutecznie przekazywały wiedzę nie tylko ze względu na ich ciekawą tematykę, ale także dzięki zaangażowaniu wielu zmysłów jednocześnie. Pozytywne odczucia oraz możliwość nauki poprzez zabawę w widoczny sposób przyczyniły się do większego zaangażowania uczniów na lekcjach oraz efektywniejszej nauki.


Wszystkie


SPM_E.W.








Grupa Natalii Zagórskiej

                Na zajęciach w grupie lektorki Natalii Zagórskiej słuchacze utrwalali znajomość nazw zawodów. Na początku, uczniowie zagrali w grę „Taboo”, powtarzając przy tym słownictwo w języku angielskim. Później, w ramach przerwy, wybrali się na krótki spacer, po którym wrócili do sali lekcyjnej aby kontynuować naukę przy grze „Baamboozle”. Podczas wykonywania zadań uczniowie wykazywali duże zaangażowanie, a wprowadzenie do zajęć gier interaktywnych wzbudziło dużo pozytywnych emocji i zachęciło do aktywnego brania udziału w lekcji. Zaczerpnięcie świeżego powietrza pomogło słuchaczom odpocząć po wysiłku intelektualnym, co przełożyło się na ich większe zaangażowanie podczas drugiej części zajęć.


Wszystkie


SPM_N.Z.





Grupa Kamili Oberzig

                Na zajęciach prowadzonych przez lektorkę Kamilę Oberzig, uczniowie klasy pierwszej mieli okazję wziąć udział w wielu interaktywnych zadaniach. Na początku zajęć słuchacze zagrali w „klasy” połączone z nauką słownictwa wprowadzonego na lekcji. Na podłodze zostały ułożone obrazki reprezentujące nowo poznane słownictwo. Zadaniem uczniów było wskoczenie na odpowiednie pole i podanie nazwy elementu przedstawionego na rysunku. Ta aktywność wzbudziła wiele uśmiechu wśród naszych podopiecznych, sprawiając, że nauka nowych pojęć była dla nich nie tylko angażująca, ale i przyjemna. Po emocjonującej grze w językowe „klasy”, słuchacze wykonali ćwiczenie związane ze słuchaniem. Ich zadaniem było wysłuchanie tekstu o tematyce zaprezentowanej na lekcji, po czym zanotowanie go na kartce. Dzięki wcześniejszej zabawie, która zaangażowała do nauki nie tylko umysł, ale i całe ciało, uczniowie mogli lepiej skoncentrować się na uważnym słuchaniu, tym samym notując więcej usłyszanych informacji.


Wszystkie


SPM_K.O.




Grupa Klaudii Górskiej

                Aby urozmaicić zajęcia swoim podopiecznym, lektorka Klaudia Górska przygotowała szereg angażujących ćwiczeń i zabaw. Jedną z aktywności, która wywołała dużo uśmiechu na twarzach uczniów było odpowiadanie na zadane pytania związane z tematyką lekcji poprzez podawanie sobie maskotki. Po poprawnym odpowiedzeniu na pytanie, słuchacze przekazywali pluszowego misia wybranej przez siebie osobie. Następnie, grupa wysłuchała wspólnie piosenki, której później uczyła się na pamięć. Wspólne śpiewanie bardzo zachęciło uczniów do czynnego udziału w zajęciach, co w połączeniu z przyjazną atmosferą sprawiło, że uczniowie nie odczuwali presji oraz zmęczenia związanego z nauką.


Wszystkie


SPM_K.G.




Grupa Agnieszki Magdziak

                Na zajęcia w grupie L5a, lektorka Agnieszka Magdziak przygotowała liczne zabawy i aktywności mające na celu uatrakcyjnienie oraz ułatwienie uczniom nauki. Celem lekcji było powtórzenie wcześniej poznanych nazw zwierząt gospodarskich oraz nauka zasad dotyczących tworzenia rzeczowników w liczbie mnogiej. Na początku zajęć uczniowie pracowali indywidualnie z podręcznikiem oraz zeszytem ćwiczeń. Następnie, aby urozmaicić lekcję i pozwolić słuchaczom odpocząć od intensywnej nauki z książką, grupa przystąpiła do wspólnego wykonywania plakatów z wybranymi przez siebie zwierzętami. Uczniowie powtarzali także słownictwo przy pomocy zabaw interaktywnych takich jak gry planszowe oraz karty. W trakcje zajęć grupa miała także możliwość wyjścia na dwór, gdzie dalej utrwalała wiedzę. Słoneczna pogoda, w połączeniu z miłą atmosferą oraz dużą ilością uśmiechu, pozytywnie wpłynęła na samopoczucie oraz funkcje poznawcze naszych podopiecznych. Na koniec zajęć słuchacze wrócili do sali lekcyjnej, gdzie za pomocą piosenki powtórzyli raz jeszcze słownictwo związane z tematem zajęć, przekonując się jak wiele udało im się zapamiętać dzięki atrakcyjnie poprowadzonym zajęciom.


Wszystkie


SPM_A.M.






Grupa Moniki Michalczyk

                Aby urozmaicić zajęcia w grupie OIDL3, lektorka Monika Michalczyk zaproponowała swoim uczniom zagranie w „Crazy Plates”. Zabawa zachęciła uczniów do aktywnego brania udziału w lekcji oraz uatrakcyjniła utrwalenie już poznanego słownictwa dotyczącego środków transportu oraz przemieszczania się.


Grupa Klaudii Potiuk

                W celu urozmaicenia zajęć oraz stworzenia warunków korzystnych dla dobrego samopoczucia i uczenia się, lektorka Klaudia Potiuk postanowiła wprowadzić liczne gry i zabawy. Na początku grupa powtarzała poznane już słownictwo dotyczące miasta przy pomocy piosenek oraz interaktywnych materiałów dydaktycznych. Uczniowie mieli także okazję stworzyć własne makiety reprezentujące poszczególne miejsca w mieście oraz zagrać w bingo. Przed przystąpieniem do zabawy, uczniowie przeprowadzili burzę mózgów, przypominając sobie nawzajem poznane słownictwo. Po każdej aktywności słuchacze mieli możliwość wstania od ławek i przejścia się po sali i korytarzu, dzięki czemu byli w stanie skupić się na następnym zadaniu.


Wszystkie


SPM_K.P.




Grupa Marzeny Stal

                Na zajęciach w grupie ODL5B uczniowie mieli okazję poszerzać swoje kompetencje językowe przy pomocy licznych aktywności oraz zabaw interaktywnych. Celem lekcji było przypomnienie wcześniej poznanych zasad tworzenia liczby mnogiej rzeczowników oraz słownictwa związanego ze zwierzętami, podawaniem godziny czy wskazywaniem drogi. Lektorka Marzena Stal już od pierwszych chwil zadbała o atrakcyjność zajęć, zachęcając słuchaczy do rozgrzewki językowej w postaci burzy mózgów. Następnie, aby utrwalić wiedzę związaną z podawaniem kierunków, uczniowie brali udział w aktywności polegającej na poruszaniu się po klasie zgodzie z usłyszanymi poleceniami, np. „turn left”, „turn right”. To zadanie pozwoliło nie tylko odpocząć od wykonywania zadań z podręcznika, ale także zaangażowało do nauki całe ciało. Słuchacze brali również udział w zabawie polegającej na układaniu wskazówek zegara na odpowiednich godzinach. Na koniec uczniowie wykonali sketchnotki podsumowujące utrwaloną wiedzę. Dzięki różnorodności wykonywanych zadać łączących w sobie elementy stymulujące nie tylko umysł, ale i całe ciało, uczniowie wykazywali duże zainteresowanie lekcją. Przyjazna i motywująca atmosfera zachęcały słuchaczy do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz pokazywały, że nauka może być przyjemna i interesująca.


Wszystkie


SPM_M.S.